Αντιμετωπίζοντας μια πολύμορφη έκθεση όπως αυτήν της Μαίρης Χρηστέα, ο επισκέπτης δεν μπορεί παρά να αναρωτηθεί για τους κρυφούς κρίκουςπου συνδέουν τις φανερές αντιθέσεις:
- των χρωμάτων
σε άσπρο-μαύρο ή στη ζυγαριά του κρύου και του ζεστού, με αποκορύφωμα
το παγωμένο ασημί και το χρυσό του ουρανού.
- της ύλης
με τις παχιές - σχεδόν απτές- στρώσεις χρωμάτων, με τους στέρεους
όγκους και τα είδωλα, τα ευκίνητα και φευγαλέα στο βάθος των καθρεπτών.
- της φόρμας που αναπτύσσεται με ρυθμούς αργούς σε οριζόντιες επιφάνειες, σέρνεται στο έδαφος, πέφτει με ιλιγγιώδη ταχύτητα στην άβυσσο της αντανάκλασης και συγκρατείται την τελευταία στιγμή από πανικόβλητα χέρια απλωμένα σαν καρβουνιασμένες φτερούγες.
Αντιθέσεις δημιουργούν εντάσεις – κρίκους άυλους που γεμίζουν με πολυφωνική μουσική την ατμόσφαιρα και διεγείρουν την ανθρώπινη ψυχή.
Λαμπερά πυροτεχνήματα χρωμάτων – να μια εύκολη διέξοδος, συγχρόνως όμως και μια ανούσια σπατάλη ενέργειας στο βωμό του καλού γούστου. Ο άλλος δρόμος, όπου οι διαπεραστικές φωνές των εντάσεων φτάνουν στο έσχατο σημείο, είναι εκείνος που οδηγεί στην παραφωνία, στην κορυφαία στιγμή όπου το συναίσθημα στοχάζεται τον ίδιο τον εαυτό του – κοιτάζει κατάματα το είδωλό του στον καθρέφτη, υπερβαίνει μορφάζοντας τα θανατερά γκρίζα και την πέτρινη αδιαφορία του περιβάλλοντος, ειρωνεύεται σε φωσφορίζοντα ροζ ακόμα και την ίδια την υλική του υπόσταση, δίνοντας μ’ αυτόν τον τρόπο έμφαση στην κατακόρυφη πτώση, στην αδυναμία της ψυχής να πετάξει με καμένα τα φτερά της.
Η τέχνη της Μ. Χρηστέα είναι μια τέχνη που αποφεύγει με κάθε τρόπο τη διασπορά ενέργειας, αντίθετα, στρέφει προς τα έσω τις εκρηκτικές της δυνάμεις. Επιμένει στις αντιθέσεις, στην κίνηση, στις φόρμες που εκπτύσσονται ελεύθερα στο χώρο: ωστόσο, όπως η συγκέντρωση, η διάθλαση και η ανάλυση του ηλιακού φωτός πλημμυρίζουν την ατμόσφαιρα με τα χρώματα του ουράνιου τόξου, έτσι και η επεξεργασία των δυνάμεων και καταστάσεων που δρουν στον πυρήνα του έργου της επιφέρουν τελικά και τη τελική αλλαγή τους. Και ενώ ακόμα πλανώνται επίμονα μπροστά μας οι δυνατές οπτικές εντυπώσεις, από τα βάθη των έργων αναδύεται ένα πνεύμα ελεγειακό, μια μελαγχολία ποιητική που αιχμαλωτίζει το συναίσθημά μας.